Saturday, October 11, 2014

Adiós Chantecler (Goodbye Chantecler)

Tango

Music and Lyrics: Enrique Cadícamo
Orchestra: JuanD’Arienzo
Singer: Jorge Valdez
This performance: RCA 33 RPM, AVL 3204, Buenos Aires, Nov 19 1958

Translations by Luigi Seta


Acerca de esta historia / About this story

El cabaret Chantecler fue por décadas el más emblemático centro de tango de la noche de Buenos Aires hasta que cierra sus puertas en 1958, llevándose consigo muchas ilusiones. Aquí va el homenaje que Cadícamo y D'Arienzo le brindaron. Escuchemos:

Cover of  the RCA 33 RPM vinyl disc of 1960
showing Cadícamo and D'Arienzo 
at the Chantecler ruins

The Chantecler cabaret was for decades the most emblematic Tango center of the Buenos Aires' night, until the closure of its doors in 1958 , taking with that many illusions. Here is the Cadícamo and D' Arienzo’s tribute. Let’s listen:

Songs list in the LP back cover


Adiós Chantecler




Castellano


Te redujo a escombros la fría piqueta
y, al pasar de noche mirando tus ruinas,
este milonguero se siente poeta
y a un tango muy triste le pone sordina.
Entre aquellas rojas cortinas de pana,
de tus palcos altos que ahora no están,
se asomaba siempre Madama Ritana
cubierta de alhajas, bebiendo champán.


Entre risas alegres y chistes,
siempre estaba apenada René,
y de verla tan linda y tan triste
fue por eso que me enamoré.
Hoy ni ella está más en la sala,
ni tampoco entro yo al cabaret,
se vinieron abajo tus galas
bullanguero y cordial Chantecler.


En la noches bravas que el tango era un rito,
vibraba la sala con ritmo nervioso,
porque en ese entonces estaba Juancito
tallando en su orquesta su estilo famoso.
Ya no queda nada y aquello no existe,
ni tus bailarines ni tu varieté.
Te veo muy triste pasar silencioso,
Príncipe Cubano, frente al Chantecler.
English


The cold pickax reduced you to rubble
and, passing by at night watching your ruins,
this milonguero feels poet
and a very sad tango puts mute.
Among those red velveteen curtains,
and your high boxes that now are not longer,
where always loomed Madama Ritana
covered in jewelry, drinking champagne.


Among merry laughter and jokes,
René was always distressed,
and seeing her so cute and so sad
that's why I fell in love with her.
Today she is no more in the room,
neither I enter the cabaret,
collapsed your galas
boisterous and cordial Chantecler.


In the wild nights where tango was a rite,
vibrated the ballroom  with nervously pace,
because at the time was Juancito
carving with his orchestra his famous style.
There is nothing left and that does not exist anymore,
neither your varieté nor your dancers.
I see you very sad silently passing,
Prince Cubano by the Chantecler.




Madame Ritana, Chantecler's emblematic figure
and secret lover of Carlos Gardel


Historia del Cabaret Chantecler
Por Juan Manuel Cataldo
Del programa de radio Mala Junta Aguanta - Radio La 2x4

History of the Chantecler
By Juan Manuel Cataldo
Mala Junta Aguanta radio show - Radio La 2x4

Translations by Luigi Seta



1. The Chantecler's facade on Paraná Street

Castellano

En diciembre de 1924 abrió sus puertas el Cabaret “Chantecler” (foto 1). Estaba ubicado en la calle Paraná 440 entre Corrientes (aún angosta) y Lavalle. La orquesta elegida para la inauguración fue la de Julio De Caro, es decir, su celebérrimo sexteto.

El local, instalado a todo lujo, sería regenteado por la pareja formada por Giovanna Ritana (Madame Ritana y/o Jeanette) y Amadeo Garesio, un acróbata circense de origen italiano y futuro proxeneta de renombre. 

El inicial propietario del cabaret (y artífice del proyecto) era Charles Seguin, un suizo francés llegado al país en 1895 y quien a base de olfato para los negocios y mucha audacia, llegó a convertirse en uno de los empresarios más exitoso de la noche porteña del que se tenga memoria. 

Garesio trabajó como artista circense en el Chantecler y poco a poco fue ganando la confianza de Seguin, quien con su salud algo quebrantada y dueño de una incalculable fortuna, fue disminuyendo su actividad y terminó cediéndole el Chantecler a Garesio.

La sala principal, de gran tamaño, contaba con la tradicional pista de baile y gran cantidad de mesas, todo rodeado por amplios palcos en los que se podía bailar, realizar los pedidos por teléfono y llegado el caso, correr sus cortinas para una total privacidad (foto 2). Una pileta de natación con agua climatizada y un grupo de tentadoras bañistas coronaba el lujo del lugar.

Desde 1935 la orquesta de Juan D’Arienzo se convertiría en la atracción principal. Fue allí donde Angel Sánchez Carreño (a. El Príncipe Cubano) bautizaría a D’Arienzo como el “Rey del Compás”. También allí, la otrora célebre Pepita Avellaneda pasaría sus últimos años como encargada del guardarropas.

El Chantecler contó con famosos habitúes pertenecientes al mundo de la política, las artes, los deportes, etc. Entre ellos citaremos al Dr. Enrique Finochietto, quien vivía muy cerca y solía cenar allí diariamente. (En esta misma página, hace algún tiempo, nos referimos al tango “Buen Amigo”) y a Carlos Gardel, quien mantuvo una tumultuosa relación con la Ritana.

Entre los artistas que desfilaron por el prestigioso escenario de la calle Paraná figuran, entre otros, Joaquín Do Reyes, Carlos Di Sarli, Antonio Bonavena, Héctor Varela y Oscar Alemán.

Este verdadero templo nocturno de la diversión porteña cerró sus puertas en 1958 y fue demolido en 1960. Una placa lo recuerda en el solar de la calle Paraná al 400.

Juan D’arienzo le rindió justo homenaje en dos tangos, “Adiós, Chantecler”, grabado en 1958 con la voz de Jorge Valdez y “Glorioso Chantecler”, llevado al disco en 1970 con la voz de Osvaldo Ramos.

Vayan estas apuradas líneas como merecido recuerdo a uno de los lugares emblemáticos de la noche porteña donde por décadas supo brillar esta diablura llamada Tango.

Mala Junta....un pequeñísimo programa de Cultura Nacional y Popular que piensa en Argentino. Salute!!!

Mala Junta se emite en vivo los sábados a partir de las 23 (hora argentina) por la 92,7 MHz (FM la 2 x 4) y por internet, en: http://www.buenosaires.gob.ar/la2x4



2. The Ballroom and the boxes with curtains

English

On December 1924 opened the Cabaret "Chantecler" (photo 1). It was located on the Paraná street between Corrientes Avenue (narrow by then) and Lavalle Street. The orchestra chosen to the inauguration was the Julio De Caro, the very famous sextet.

The premises, installed in full luxury, would be run by the couple formed by Giovanna Ritana (aka. Madame Ritana and / or Jeanette) and Amadeo Garesio, a circus acrobat of Italian origin and a future renowned pimp. 

The initial cabaret owner (and creator of the project) was Charles Seguin, a French Swiss arrived in the country in 1895 and who with a lot of business sense and a lot of courage, went on to become one of the most successful entrepreneurs in the Buenos Aires night of living memory.

Garesio worked as a circus performer in the Chantecler and gradually gained the confidence of Seguin, which  with his health broken and owner of an incalculable fortune, diminished its activity and ended ceding the Chantecler to Garesio.

The main ball room, large, had traditional dance floor and plenty of tables, all surrounded by large boxes in which they could dance, place orders by phone and if necessary, run the curtains for complete privacy (photo 2). A swimming pool with heated water and a group of tempting swimmers crowned the luxury of the place.

Since 1935 the Juan D'Arienzo’s orchestra becomes the main attraction. It was there where Angel Sánchez Carreño (aka. The Cubano Prince) baptize D'Arienzo as the "King of Rhythm". Also there, the by then famous singer Pepita Avellaneda, who spent his last years in charge of the wardrobe.

The Chantecler featured famous regulars from the world of politics, the arts, sports, etc. Among them we quote Dr. Enrique Finochietto, who lived nearby and used to dine there daily. (On this page, some time ago, we refer to tango "Good Friend") and Carlos Gardel, who had a tumultuous relationship with Madame Ritana.

Among the artists who performed at the  prestigious stage of Paraná Stree are included, among others, Joaquín Do Reyes, Carlos Di Sarli, Antonio Bonavena, Oscar Hector Varela and German.

This real night temple of fun porteña closed in 1958 and was demolished in 1960.  A plaque remembers the place at the 440 Paraná Street.

Juan D'Arienzo paid just tribute with two tangos, "Goodbye, Chantecler," recorded in 1958 with the voice of Jorge Valdez and "Glorious Chantecler", recorded in 1970 with the voice of Osvaldo Ramos.

Here are these lines as a deserved memory to one of the landmarks of the night of Buenos Aires where for decades the Tango was dedicated to its dance and music.

Mala Junta.... is a radio show of National and People’s Culture in Buenos Aires.

Mala Junta airs live on Saturdays from 10:00 PM (ET-USA) online at: http://www.buenosaires.gob.ar/la2x4